Tags

, , , , ,

 

L’associació BDS és un moviment de coalició global que promou campanyes de Boicot, Desinversions i Sancions contra Israel per denunciar i castigar el racisme, la colonització, l’apartheid i l’ocupació que l’estat d’Israel exerceix, al marge de les lleis internacionals. Aquesta coalició va néixer com una resposta ciutadana a la impunitat israeliana, que va néixer l’any 2005 i lluita per la llibertat, la justícia i la igualtat del poble palestí.

En el seu origen es va fer una crida al boicot a Israel nivell mundial, i un dels primers països en respondre va ser la República de Sud-àfrica, és precisament, l’’apartheid que va viure Sud Àfrica un referent en la resistència i en la discriminació que aplica l’estat d’Israel. Un boicot que afavoreix a la població palestina des de Cisjordània, Gaza, de l’interior d’Israel, fins les palestines dels camps de refugiades.

Es tracta també d’una crida a la consciència individual i personal de la comunitat internacional, per aconseguir que els nostres impostos, els nostres diners no contribueixin a perpetuar la violació de les lleis internacionals, per part d’Israel, sense cap cost.

Un dels voluntaris que treballa a BDS durant la xerrada  / PAU ROSÉS

Un dels voluntaris que treballa a BDS durant la xerrada / PAU ROSÉS

Com actua BDS?

Les accions que duu a terme BDS busquen tres principis bàsics: la llibertat davant l’ocupació a Cisjordània, la igualtat pel milió de persones que viu a l’interior d’Israel en una situació d’inferioritat i discriminació, i el retorn de les refugiades que van marxar a partir del 1948. Aquests tres principis estan recollits en les lleis internacionals que incompleix Israel.

Els criteris d’acció que tenen en compte les campanyes de BDS són, per una banda, el fet de prendre consciència de les possibilitats de suport que pugui tenir la campanya, segons el context; d’altra banda, la possible sostenibilitat per treballar en cooperació; i, per últim, la tasca progressiva que es pugui realitzar durant tot el procés de campanya.

Alhora de triar un objectiu de boicot, les campanyes de BDS han de contemplar quin és el grau de complicitat que pot assolir aquella campanya, quina és l’habilitat per construir coalició i plantejar la possibilitat de victòria.

Les seves estratègies passen per promoure la mala reputació, imposar costos i pressionar, a través de diferents tipus de boicot: acadèmic i cultural, boicot institucional o no individual per denunciar la justificació dels crims mundials que comet Israel.

Les persones que treballen per BDS ho fan com a voluntàries i sense cap suport oficial de cap associació ni institució, representen la resistència no violenta dins la llarga resistència palestina. Aquest moviment, que funciona a partir d’una assemblea nacional i xarxes democràtiques, concep el boicot, com la mínima forma de solidaritat.

Victòries aconseguides

En aquests sis anys de lluita, BDS ha assolit un llarg llistat d’objectius en les seves campanyes de boicot, desinversions i sancions. Destaca el cas de Veolia, una empresa que es dedica a la recollida d’escombreries i a l’abastiment d’aigua al continent europeu i ara vol construir una línia de tren a Israel. Després d’una gran campanya, BDS ha aconseguit que Veolia perdi 20 bilions de dòlars. I l’empresa ha reconegut que el seu negoci, realment està patint a causa del boicot. També han aconseguit que bancs europeus i universitats d’arreu del món trenquin els seus contractes amb empreses que tenen la seva base en una colònia d’Israel

Més enllà dels èxits de campanyes assolides, la pressió que exerceix BDS, es fa també evident en el moment en què el govern israelià crea una llei antiboicot per castigar qui promou o incentiva el boicot. Una llei que també està al marge dels principis bàsics d’una democràcia, i que ha estat denunciada per Amnistia Internacional. Així com en el fet que els governs estrangers tenen la necessitat de posicionar-se, perquè noten la pressió del boicot en els seus països

 

Mar López Zapata

Advertisements